専門店の活性化


寒さが続き、切り花・鉢物とも入荷が少ない。ようやく正月気分も抜けて平常の形に戻ってきた。

昨年末の小売り動向を見ていると、元気のない商店街の花屋さんは苦戦を強いられた。どうにか商店街を再度活性化する方向で話し合わないといけないが、高齢なご主人たちとでは埒があかない。早く息子さんたちが継いでくれないかという、ぼやきにも似た声も聞かれた。売り上げを伸ばしている店もちらほらある。数は少ないが前年比で10%以上伸ばしているところも見受けられる。一方、年々確実に売り上げを伸ばしているのは、量販店や量販店にテナントで入っているところが多い。

花き業界全体からすると、新しい花のある生活を提案する専門店と、花そのものの買い物コストの削減を提供する量販店が競合の中で棲み分けていくことが望ましい。しかし、専門店の話を聞くと、お客さんの年代が55歳以上、60歳代と高く、来客数の減り方が気にかかる。一方、量販店は30,40,50歳代の人をターゲットにして、花もそれに合わせている。では、専門店がより活性化していくためにはどのようなことが必要か。
1. 生き物を扱っているので、鮮度管理を徹底する。
2. ファッションを扱っているので、おしゃれな生活空間を提供する。このおしゃれな生活空間の提供が足りないのではないか。美容院にも栄枯盛衰はあるが、専門店として繁盛しているところには、遠方からも来客がある。これをどのように実現するかだが、
1.自分の店名を再考する。( 似たり寄ったりの名前になっていないか、時代に合っているか)
2. おしゃれなロゴを作成する。
3. 安心して店内に入ってもらえるよう店の名前を売り、消費者に公約し、公約通りの花を提供するという営業活動を推進する。
4. 地域的に多店舗展開し、スペースのある本店で諸作業を行い、ブランドを確立する。
5. チェーンオペレーションのITネットワーク化を図り、日次決算ができ、売れ筋、死に筋が分かるように、また顧客管理ができるようにしておかなければない。

人口動態と共に、確実に商店街を利用する人達の数は減っていくと考えた方が良いと思われる。商店街対量販店の構図から量販店対量販店、それも外資の量販店との競合が行われているのだから、物日のようにパターン化された花束が売れ筋の時期には、専門店はひと工夫もふた工夫も必要になっている。良い商品を揃えておけばお客さんが来てくれるという時代は過ぎ去った。外に向かって活動を開始していかないと、専門店の売り上げは下がっていくという傾向を実感させた年末年始であった。

Think of Prosperity of Retailers There are less supply of both cut flowers and pot plants because of thecold. Coming out of the happy mood of celebrating the new year, it is timeto brace ourselves to work as usual.

It seemed that flower retailers in shopping streets were in a severecondition in the end of last year. We will make little progress even if wehave a meeting with senior shopkeepers in order to improve their business.

However, in such an economic recession, there are a few retailers keeping ina good condition, for example, which make a proceeds of a sale by 10%compared to last year. On the other hand, supermarkets or shops inbig supermarkets make a definite progress every year.

It is ideal if each retailer, which offers a new life style with flowers,and supermarkets, which are trying a reduction in flower prices, coulddevelop their strong points in the flower business competition. One hand,retailers tend to collect rather senior customers such as in their latefifties and sixties. On the other hand, volume sale dealers focus oncollecting customers in their thirties, forties and fifties. Then, whatretailers should do is...

1. thorough management of living flowers
2. proper suggestion for a fashionable living space as flowers are akind of fashion

I wonder whether retailers make an effort to carry out No.2. A busy hairsalon has customers come in a long way. Think about followings to havecustomers visit you.
1. reconsider your shop name not to imitate other names or common names
2. make a fashionable logotype
3. promote your business to make your name reliable
4. establish your own brand with dealing various works in a spacious headoffice and having many branches in local areas
5. thorough management of customers in order to grasp what kind of flower ispopular or unpopular with using IT.

We should recognize that people in the shopping streets will begradually decreasing with the movement of population. It is necessary forretailers to propose good ideas to solve monotonous business in an intensecompetition with supermarkets and foreign affiliated supermarkets.Consumers do not demand only well qualified goods any more. Retailers needto approach to consumers in a different way from before to develop yourbusiness.




2001/01/15 磯村信夫