リテールサポート


昨日の政治番組はいずれも経済の問題が中心になって構成されていた。経済学者が政治について発言をする機会が多くなってきているということは、グローバルスタンダードの発想が証券アナリスト同様、欠かせなくなってきていることと、やはりこの国の経済を抜本的に立て直すには構造改革を避けて通れないという認識からであろう。繰り返し小生の花き流通に対する私見を述べると、95年から始まった米流通の規制緩和による混乱を貴重な経験とし、新生鮮食料品花卉の流通変化の糧としたいということである。具体的には米で利益を出すことが難しくなった生産者は、食品需給率をカロリーベースで40%にする政府の指針に協賛し、協力すると共に、マーケティングのきく海外と伍すことのできる軟弱野菜、果菜類、花の生産振興に力を注ぐべきと考える。従って、生鮮食料品花きを金に変える機関である全ての卸売市場に対して、今までとは別の角度で行政が介入することにより、中小産地や中小販売店がここ暫く(2003年から2005年まで)経営が成り立っていくよう存続を図るべきである。しかし同様に、生鮮食料品花き業界といえども構造調整していかなければ、消費者が不満に感じている小売り価格の内外価格差などの問題を解決することができない。これを是正するべくイノベーションを行わせるよう刺激する必要があるのは言うまでもない。

高齢化していく日本人のために徒歩や自転車で買い物に行ける街づくりは欠かせないと考えるが、商店街を活性化するためには幾多の困難、特に経営者のメンタリティーの変革を行わなければならないなど難しさがつきまとう。花き流通においても最も難しい問題は業態店や専門店の活性化なのである。結局、仲卸や卸がリテールサポートをし、競争力を付けてもらう以外現状では方法が無いように思うがいかがであろうか。

Supporting Retail StoresI found many political TV programme focusing on economic issues yesterday. This shows that economists have been given more opportunities to make remarks. Moreover, this also means that idea based on a wide view of the global scale, as securities analyst often say, is essential as well as widespread recognition that improvement of structuring is highly required in order to rebuild Japanese economy. In my view of floriculture circulation, it is necessary to take advantage of the experience of the circulation disorder after the deregulation of rice circulationstarted in 1995 for the renewal of floriculture circulation. As a concrete measure, rice producers, who are in difficulty to make a handsome profit, should change their product to vegetables, fruits or flowers which can be competitive with foreign markets.

Accordingly, the government should intervene in all whole sale dealers, which are a kind of organisations to change flowers to money so that smaller growers and retailers would survive in this severe time from 2003 until 2005. In addition to a political approach like this, it is also the government's task to find a solution to consumers' dissatisfaction with a price's being expensive.

It is an important issue to construct comfortable streets which provide aged people with an easy access. However, some difficulties are still remained, especially for managers of retail stores. How could we improve their thinking towards activation? The mostdifficult problem is the activation of specialty stores even in floriculture circulation. This seems to make us consider of supporting those retailers to make them more competitive.




2001/03/05 磯村信夫