初心者をプロに導く小売構造の必要性


亀井総裁候補は、消費税を5%から3%に引き下げ個人消費の活性化をうたっているが、個人消費は落ちていない。落ちているのは法人の消費であり、それを国が補っているのが現在の日本である。消費が落ちていると勘違いしやすいのは、同時に流通構造の変革が起こっているからである。子供たちは文房具をまず100円ショップで探す。質が気に入らなければコンビニや文房具屋に買いに行く。この様に買い物行動があらゆるものにおいて変わってきている。日本人の品質と価格に対しての考え方も変化してきている。細部まで高品質を要求したかつての日本人は「安物買いの銭失い」といっていた。しかし、今は目的によって機能さえ満たしていれば安いものでも十分だと考える人達が増えてきた。このことは個人の価値観の中でこだわる分野とこだわらない分野があり、こだわらない分野は一定の条件さえ満たしていれば「安いに如くはなし」と考えており、こだわる分野にはお金をつぎ込む。そして、一消費者はこだわる分野においてはプロの消費者となり、こだわらない分野においては素人の消費者となると言えるだろう。

いま、スーパーマーケットやホームセンターによって新しい花のお客様が生まれている。彼らは素人の消費者と言っていいだろう。一方専門店に来るお客様はプロの消費者が大半である。だから専門店は絶えず花との新しい生活を提案しないと繁盛するのは難しくなってくる。現在花の小売業界で懸案になっているのは、花に興味が湧いてきた初心者のお客様に一層興味を持たせる小売店舗が非常に少ないということである。この真ん中のマーケットの存在を狙った小売店があってこそ、将来お花の専門店にお客様が増える構造を作ることにつながっていくのだ。例えばコーヒーひとつにしてもドトールやスターバックスコーヒー、その上のプロがうなるコーヒー屋さんとさまざまな喫茶形態があるが、どのようにドトールコーヒーのようなコンセプトを持った花店が活躍してくれるかが現在の花き業界のカギになっている。

The Necessity of Retailers that leads the Amateur to the ProfessionalMr. Kamei, one of the four candidates for a new president of the ruling Liberal Democratic Party, insists that a decline of a consuming tax from 5% to 3% will promote personal consumption. However, personal consumption has not decreased. In fact, corporations' consumption has decreased and the government is supporting it. Then, why people tend to misunderstand this situation? That is because circulation structure has been reformed. For example, when children are looking for stationery, they go to a one-coin-shop at first. If they are not satisfied with the quality there, they try to convenience stores and stationary shop next. This action pattern is what used to be unpredictable for us. It also indicates that our sense of value for quality and prices has been changing gradually. We required a high quality fussing over details and believed "Penny wise and pound foolish." Today, however, many of the Japanese think cheap goods are satisfying as long as they fulfill users' requirements. One individual person has both particular things and not particular things. They do not mind to spend much money for particular things. On the other hand, they think that the cheapest is the best about not particular things as long as the articles meet their requirements. In other words, we can say that a consumer can be professional in particular fields and amateur in not particular fields.

New type of flower customers now has appeared in supermarkets. They can be said amateur consumers. On contrary, customers who appear to a specialty shops are mostly professional. Then, the retailers of specialty stores need to propose a new life style with flowers constantly to keep their shops prosperous. One of pending mattes in retail business is that we can hardly find any retailers which develop beginners' interests in flowers. This type of retailers should be put a high value to increase professional customers, who visit specialty shops. The existence of those flower retailers is like Doutor Coffee Shop or Starbucks Coffee. Flower retailers with a concept like Dotour Coffee Shop will play an important role in the flower business.




2001/04/23 磯村信夫