母の日商戦


毎年の例だが、母の日の翌日はセリの参加者(買参人)が少ない。くたびれきってしまっているのだろう。今年は沖縄を除き土日は晴天に恵まれ、どこの店も売れ行きは良かったと聞く。しかし、2〜3年前とは違い、カーネーションのスペースを広く取りすぎていたところは、カーネーションが残っており、嗜好の変化を捉えることが必要だと感じた。母の日のギフトはやはり花が一番で、それも切り花・鉢物とも色々な花が使われるようになってきている。花のアマチュアは主にコンビニ、通販やインターネットなどを使いカーネーションの切り花や鉢物を送っているようだ。一方、花を知っているプロとも呼べる消費者の嗜好が、完全にカーネーションからほかの花に移り、小売りで5,000円から7,000円の花を贈っていた。アジサイや小輪の胡蝶蘭の鉢、アレンジメントなどである。その中間に位置する花の中級者はカーネーションでも赤やピンク以外の色を好み、寄せ植え鉢が中心になっていた。母の日の赤いカーネーションという言葉は実際の販売段階では少し古臭いように感じる。街では買い物をしてくれた人に無料で配布するデパートもあるし、昨年は一本87円で子供たちに販売した店舗もあった。これらはコロンビアのカーネーションである。

多様化へ向かう母の日といっても、そんなに漠としたものではない。ビギナーである若い男性はカーネーションであり、彼らが使用するチャネルもそれによって決まっている。花を少しでも知っている、主に若い女性以上の中級者乃至中級手前の人は変わった色のカーネーションであり、ほかの花のウェイトも高い。ビギナーと中級者の世代は団塊ジュニア前後である。団塊の世代の中でも、ベテランはアジサイをお母さんの花と位置づけるようになってきている。来年の母の日にはきちんとマーケティングをし、生産する必要があるように思われる。

* 赤いカーネーション、カスミソウ、リモニウムの1年ものは人気に陰りがあった。
* カーネーションは、小売店に協力を得て原産地表示が必要だと感じた。

Strategy for Mother's DayAs is every year, there are less buyers in the auction room on the following day of Mother's Day. Flower retailers must have been so exhausted. Thanks to the fine weather on the Saturday and Sunday, flowers were in a great demand at each flower shop. However, retailers who had prepared too many carnations were obliged to remain some. They should have caught the change of consumers' favour. Flower is the most popular as a Mother's Day gift and a variety of flowers is recently getting wider instead of red carnations. Amateurs tend to give cut and potted carnations through internet, correspondence shopping or convenience stores. On the other hand, professionals have a liking for other flowers such as arranged flowers, potted hydrangea and phalaenopsis. costing 5,000-7,000 yen. Middle skilled customers mainly favour arranged pots which are put some kinds of plants, and carnations except for red and pink. Red carnations for Mother's Day may sound a too old fashion. Some department stores were giving a piece of carnation to each customer who bought something there and I sometimes found retailers selling a carnation for 87 yen each to children last year. These carnations were from Columbia.

The favour of flower for Mother's Day depends on life stages. For example, young men, who are generally amateur at flowers, are fond of orthodox flowers such as red or pink carnations and young and middle aged women, who are skilful to some extent, have liking for unusual coloured carnations and put a high value on other flowers. What is more, veterans tend to regard hydrangea as a Mother's Day flower. Considering these points, it seems to be necessary to research markets on Mother's Day next year and promote breeders to take account of such situations in phase of producing.

* Red carnation, gypsophila and limounium seemed to be put a shadow on their popularity.
* I felt the necessity of a clear indication of growers in association with retailers.




2001/05/14 磯村信夫